woensdag 8 juni 2011

Yosemite NP - San Francisco

Hoewel het vandaag een lange dag was, hebben we toch niet zo veel te vertellen. Na opnieuw een zelf in elkaar geflansd ontbijt op ons terras naast de rivier konden we vertrekken naar San Francisco. Het zou nog een lange rit worden van 330 kilometer waarvan de eerste 100 op kleine wegen mét dan nog eens veel wegenwerken door rotsverschuivingen en wegversperringen. Bovendien begon na 90 kilometer het lampje van het oliepeil te flikkeren en hebben we voor alle zekerheid maar motorolie gekocht en ook toegevoegd. We konden de laatste dag met de auto toch niet in panne vallen!
Na een supergezellige picknick op de borduur van een parking (Kenneth kon ineens niet meer wachten op een parking met banken of tafels, er moest en zou onmiddellijk gegeten worden!:-)) reden we rond 14h30 het autoverhuurcenter van de luchthaven van San Francisco binnen. Het inleveren van de auto was met een scan van de barcode op onze voorruit afgehandeld (bleek dat we in totaal 4773 km hebben gedaan, niet slecht!) en we konden met onze bagage te voet op zoek naar de Air Train van de luchthaven die ons naar de juiste terminal voor de metro (hier BART genoemd) zou brengen. Met de BART ging het dan naar Montgomery Station, in het hartje van de stad op zo’n 10min stappen van ons hotel. Op de kaart leek dit niet ver, maar we hadden er geen rekening mee gehouden dat San Francisco niet vlak is en dat hebben we dan ook gevoeld:

Ons trendy hotel (Isis, bedankt voor de tip! Hebben ondertussen voor het ontbijt Café de la Presse ook al gevonden! ;-)) ligt aan de ingang van Chinatown, dat hier toch wel een heel stuk groter en typischer is dan dat van New York.
Omdat het zo’n helder weer was deze namiddag (volop zon, redelijk warm, wind was wel fris, maar het ging nog net in t-shirt), besloten we al maar eens naar de Golden Gate Bridge te gaan kijken (als je pech hebt, ligt die 3 dagen in de mist), maar om daar te geraken hebben we eerst het stads- en busplan toch goed moeten ontcijferen. Uiteindelijk waren we al heel Chinatown doorgewandeld en zaten we al op de bus toen we ontdekten dat diezelfde bus ook om de hoek van ons hotel stopte!! Handig voor de volgende dagen! J

Het zicht dat we hadden op Golden Gate Bridge, was niet ideaal. Door het tegenlicht leek het dat de brug in de mist lag, terwijl dit helemaal zo niet was. Ze was wel al heel indrukwekkend, en zó lang! Het is de bedoeling dat we vrijdag naar de andere kant fietsen en dat zal toch zwaarder zijn dan verwacht! Morgenvroeg keren we terug voor hopelijk een beter zicht.

Alcaztraz konden we veel beter zien liggen. Ons bezoek aan de beroemdste gevangenis ter wereld staat morgenavond op het programma.

Na ons wandelingetje aan het water namen we opnieuw de bus richting hotel, maar die busrit verliep nogal chaotisch. We waren nog maar 1 halte ver toen de chauffeur iedereen verplicht liet afstappen voor 5 à 10 minuten omdat hij naar het toilet moest! Daar stonden we langs de kant van de straat te wachten tot mijnheer (allesbehalve gehaast) zo’n 150m verder in een huis naar het toilet was geweest en in het tankstation aan de overkant zijn koffie was gaan halen! J Nadien is hij ook nog eens moeten stoppen omdat de kabel van zijn bus (de bussen rijden op elektriciteit, niet op benzine) was losgeraakt. De chauffeur was een kleine Chinees en alles gebeurde heel relax en met een brede glimlach! Was best wel grappig om hem bezig te zien!

We zijn iets vroeger afgestapt om vanavond nog iets te eten in een Italiaans restaurant en zijn dan te voet (opnieuw helemaal door Chinatown, dat we ondertussen dus al goed kennen
J) naar het hotel teruggekeerd. Vanavond was het wel heel fris. Kenneth die deze namiddag nog dacht dat een pull niet nodig zou zijn, was héél blij dat we eindelijk de lobby binnenliepen.
Onze eerste indruk van San Francisco (we hebben nog niet veel gezien) is heel positief. De stad is mooi gelegen op verschillende heuvels, de straten stijgen en dalen, buiten het zakencentrum is het hier allemaal laagbouw (wat helemaal niet grootstad aandoet) en de sfeer is heel gemoedelijk (veel minder hectisch dan bijvoorbeeld New York of LA) en Europees (heel veel winkels en restaurants dragen ook Franse of Europese namen).
Morgen verkennen we de stad écht met een lange wandeling en we beëindigen onze dag met een avondbezoek aan Alcatraz. Tot morgen!