vrijdag 10 juni 2011

San Francisco (dag 2)

We hebben een superleuke laatste dag in the Southwest gehad. Na opnieuw een lekker ontbijt in Café de la Presse (volledig in Franse stijl) hebben we de bus genomen richting het fietsverhuurkantoor op Fisherman’s Warf. Het weer was trouwens fantastisch: geen wolk te bespeuren, een blauwe lucht en warm (we hebben een hele dag (zélfs op de brug en op de ferry) in T-shirt rondgelopen/gefietst!). Blijkbaar komt zo’n helder weer toch niet vaak voor, want verschillende mensen hebben ons laten verstaan dat we er dubbel en dik van moesten profiteren!
De man die ons de juiste maat van fietsen bezorgde en ze nog eens controleerde was heel grappig en vriendelijk. Hij vroeg ons vanwaar we precies kwamen en toen we op onze fiets vertrokken, moedigde hij ons nog aan met “Go, Eddy”. We hebben regelmatig gemerkt dat België gekender is dan we zelf denken!

Het eerste uur reden we langs de oevers en het strand van de baai tot aan de voet van de brug, de uitzichten op de brug, Alcatraz en de stad zelf waren fantastisch:

Tot aan de voet van de brug fietsen  was niet moeilijk, maar daarna moesten we nog op de brug geraken en daarvoor had ik toch graag wat meer klimtalent van den Eddy gehad. Het lukte om zonder te stoppen boven te geraken, maar het kostte toch wel veel moeite! Boven stonden ineens massa’s bussen geparkeerd, waarvan de passagiers te voet de brug opgingen (vooral Japanners, die met niks of niemand rekening houden, dus Kenneth heeft serieus op zijn tanden moeten bijten! J). Het was voortdurend slalommen tussen wandelaars, fotografen en skaters, maar na een kilometer minderde dit gelukkig en konden we een stuk rustiger rijden. Het was echt super om op de brug te fietsen, de wind viel mee en het zicht was fantastisch! Echt heel tof om te doen!

Aan het einde van de brug kom je aan Vista Point en daar heb je ook een geweldig zicht op de brug, helemaal anders dan van de andere kant:

Maar het mooiste punt vonden wij toch onderaan de brug op weg naar Sausolito waar we de ferry terug zouden nemen:
Het was er ook veel rustiger dan aan de andere kant, wat een verschil! We zaten ineens precies op het platteland en toch was de stad nog zo dichtbij! We genoten wel van deze rust.
In Sausolito, kwamen we net te laat voor de ferry die we nog probeerden te halen, dus zijn dan maar eerst lunch gaan zoeken en waar kan dat beter dan in de Starbucks!? We namen elk snel een broodje dat we rustig konden opeten in de zon aan het water, met zicht op de skyline van San Francisco en in afwachting van de volgende ferry die 45 min. later zou vertrekken naar Fisherman’s Wharf. Nadat we onze fietsen daar hadden afgeleverd, namen we nog een kijkje bij de zeeleeuwen op Pier 39.

Op heel Fisherman’s Wharf vonden we het veel te druk en te toeristisch, dus besloten we om terug te gaan naar het hotel (het was ondertussen al 16u30) om ons even op te frissen en te rusten en dan iets te zoeken om te “dineren”. We kozen voor de gemakkelijkheidsoplossing: de sushibar aan de overkant van de straat en die was ondanks de basmatirijst écht wel lekker!
Nadien trokken we met de bus nog een laatste keer naar de Painted Ladies, omdat we dachten dat we daar een mooie zonsondergang zouden hebben (er waren nog steeds geen wolken of mist, de wind was wel terug en het was dus een heel stuk frisser), maar dat was verkeerd gedacht! Het was ook te koud om te blijven wachten tot het donker werd en we een verlichte skyline zouden zien, dus zijn we maar teruggekeerd en hebben we zonet onze valiezen al helemaal in orde gemaakt voor morgen.

San Francisco was een schitterende afsluiter van onze reis, een heel leuke en mooie (propere!) stad met supervriendelijke mensen (waar vind je een buschauffeur die claxonneert en zijn hand opsteekt om te verwittigen dat hij moet passeren wanneer je de overkant van de straat aan het fotograferen bent? / elke keer dat we nog maar durfden ons stadsplan boven te halen, vroeg iemand ons of hij/zij kon helpen) en een heel gemoedelijke sfeer.
Morgenvroeg slapen we uit en daarna zullen we nog wat rondlopen in de stad (we zien morgen wel waar we naartoe trekken). Rond 12u30 vertrekken we dan vanuit het hotel naar de luchthaven, waar we om 16u55 onze vlucht naar Londen hebben. Vanuit Londen komen we dan op zondag om 16u00 aan op Zaventem (hopelijk barst er vannacht geen vulkaan uit en is er geen staking). We hopen dat we veel gaan kunnen slapen tijdens de vluchten om toch al wat vermoeidheid weggewerkt te hebben en ik hoop dat de piloten van British Airways ondertussen een extra cursus “geleidelijk en zacht” landen hebben gekregen, want op de heenreis hadden ze in Londen, maar vooral in Phoenix een wel heel speciale stijl!
Veel groetjes en tot in België!

1. allee bijna terug thuis :(
    we krijgen toch nog een korte samenvatting van de reis he en de thuiskomst ;))
    mss nog wat extra foto's ;)

allee geniet van de thuiskomst en jullie katten :))))